Πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε πιο ομαλή την επιστροφή στο σχολείο αλλά και πιο προσιτές τις επαναλήψεις στους μαθητές μας; Μα φυσικά με κατασκευές και παιχνίδια! Ένα από αυτά είναι ο Γλωσσοκύβος που αποτελεί ένα εύκολο στη σύνθεση του παιχνίδι και αρκετά χρήσιμο για την ενίσχυση της φωνολογικής επίγνωσης και κατ’ επέκταση για την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της γραφής και της ανάγνωσης. Ο Γλωσσοκύβος μπορεί, προς το παρόν, να αξιοποιηθεί ώστε να γίνουν οι κατάλληλες επαναλήψεις στο μάθημα της Γλώσσας στη β΄ δημοτικού. Μεταγενέστερα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στην α’ δημοτικού όταν οι μαθητές θα έχουν διδαχθεί γραφή και ανάγνωση.
Δημιουργία κατασκευής
Εκτυπώνετε το ανάπτυγμα του κύβου (κάντε κλικ εδώ για να το κατεβάσετε) σ’ ένα χοντρό χαρτόνι για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και χρωματιστό χαρτόνι με την προϋπόθεση να επιλέξετε κάποιο ανοιχτό χρώμα για να φαίνονται ξεκάθαρα οι υπάρχουσες εικόνες. Κόβετε περιμετρικά και ενώνετε τα μέρη για να φτιάξετε τον κύβο. Στη συνέχεια, εκτυπώνετε τις κάρτες με τις λέξεις και τις προτάσεις (κάντε κλικ εδώ για να τις κατεβάσετε). Τις κόβετε, τις πλαστικοποιείτε και τις χωρίζετε σε δύο ομάδες (η ομάδα των λέξεων και η ομάδα των προτάσεων).
Επιπλέον εργαλεία για το παιχνίδι: ψαλίδι, μολύβια ή μαρκαδόροι ή ξυλομπογιές (ό,τι σας αρέσει) και μια επιφάνεια γραφής όπως ένας ασπροπίνακας ή ένα απλό τετράδιο.
Οδηγίες παιχνιδιού
Ο/η παίκτης/παίκτρια πετάει τον κύβο σαν ζάρι και εφαρμόζει ένα από τα παρακάτω:
Επιλέγει μια κάρτα από την ομάδα των λέξεων και κόβει με το ψαλίδι τα γράμματα της λέξης. Παράλληλα, λέει και τη ‘’φωνούλα’’ τους δυνατά.
Επιλέγει μια κάρτα από την ομάδα των λέξεων και κόβει με το ψαλίδι τις συλλαβές της λέξης. Παράλληλα, διαβάζει και τις συλλαβές φωναχτά.
Επιλέγει μια κάρτα από την ομάδα των προτάσεων και διαβάζει όσο πιο γρήγορα μπορεί την πρόταση.
Επιλέγει μια κάρτα από την ομάδα των προτάσεων και διαβάζει την πρόταση δυνατά.
Επιλέγει μια κάρτα από την ομάδα των λέξεων και ξαναγράφει τη λέξη με κεφαλαία γράμματα.
Επιλέγει μια κάρτα από την ομάδα των λέξεων και γράφει με τη λέξη χρωματισμένη μια πρόταση.